Jak skutecznie chronić zęby przed próchnicą ?

Większość z nas już na pewno miała do czynienia z próchnicą zębów. Wystarczy przestrzegać kilku prostych rad, aby ograniczyć ryzyko jej wystąpienia:

1. Po pierwsze - najważniejsze - dbaj o higienę jamy ustnej!
Dbałość o higienę jamy ustnej to podstawa profilaktyki przeciwpróchnicowej. Regularnie szczotkuj zęby po każdym posiłku przez minimum 2 minuty - używając pasty z zawartością fluoru oraz szczoteczki odpowiednio dobranym kształcie i miękkości włosia. W trudno dostępnych przestrzeniach międzyzębowych stosuj nić dentystyczną, a po szczotkowaniu używaj płynów do płukania ust, które mają działanie antybakteryjne, odświeżające i redukujące osadzanie się kamienia nazębnego.

Sprawdź na naszym facebook'owym funpage'u, jak poprawnie szczotkować oraz nitkować zęby: https://www.facebook.com/stomatologiakolo/

2. Po drugie - nie unikaj wizyt kontrolnych u stomatologa!
Bardzo ważne jest, aby pojawiać się na wizytach kontrolnych przynajmniej raz na pół roku – dentysta może wówczas reagować na pojawiające się dopiero kłopoty z zębami. Stomatolog może także pomóc w doborze odpowiedniej szczoteczki i pasty, nauce technik szczotkowania oraz przeprowadzić podstawowe zabiegi estetyczne. Warto też pamiętać, że im częściej odwiedzamy stomatologa w celach profilaktycznych, tym większa jest szansa, iż wizyty te będą bezbolesne.
Biała plamka na zębie wygląda niewinnie, ale to niestety pierwszy etap powstawania próchnicy. Dalej może być tylko gorzej, jeśli zlekceważymy istotne objawy.

3. Po trzecie - dbaj o prawidłową dietę i właściwe nawyki żywieniowe!
Produkty kariostatyczne, czyli chroniące zęby przed tą chorobą, to m.in. mleko i przetwory mleczne, świeże warzywa i owoce, jaja, pieczywo pełnoziarniste, a także zielona herbata. Mleko oraz zielona herbata zawierają w sobie wapń i fluor, które podnoszą pH jamy ustnej, działają bakteriobójczo oraz zmniejszają ryzyko zapalenia dziąseł, zaś owoce i warzywa – niezbędne dla zdrowia całej jamy ustnej witaminy A, C i D.
Najlepiej jest zjadać 5 niewielkich posiłków dziennie i po każdym z nich myć zęby, a jeśli nie jest to możliwe – żuć gumę bez cukru przez 20 minut. Niezdrowe przekąski między posiłkami, takie jak chipsy, słodycze czy fast foody, oblepiają zęby i powodują namnażanie się szkodliwych bakterii. Pamiętajmy również, aby nie pić słodkich napojów przed snem – zazwyczaj zapominamy wtedy o umyciu zębów, a znajdujące się w napoju cukry przez całą noc szkodzą zębom.

2017-01-26